Syllabus- Lobbing i sponsoring

Ogólna charakterystyka przedmiotu:
1. Nazwa przedmiotu: Lobbing i sponsoring
2. Nazwa jednostki prowadzącej przedmiot: Wydział Politologii i Studiów Międzynarodowych UMK
3. Imię i nazwisko prowadzącego: mgr Paweł Machalski
4. Cykl dydaktyczny, rok i kierunek studiów: rok akademicki: 2012/2013; semestr: letni;

kierunek: Dziennikarstwo i komunikacja społeczna, rok: III
5. Forma zajęć: Konwersatorium (język polski)
6. Liczba godzin: 30
7. Punkty ECTS: 3
8.Sposób zaliczenia: Zaliczenie na ocenę
9. Podstawy zaliczenia: Warunek
kwalifikacyjny:
obecność (możliwa co najwyżej dwukrotna absencja*) → warunki merytoryczne: co najmniej 2 oceny cząstkowe:
1) przygotowanie do zajęć i aktywność + 2) kolokwium Zainteresowane osoby będą mogły dodatkowo wygłosić referat bądź przedstawić prezentację multimedialną (dodatkowa ocena)

średnia arytmetyczna ≈ ocena końcowa

Przewiduje się także możliwość odpowiedzi ustnych i sprawdzianów
niezapowiedzianych (tzw. kartkówek).
*Trzecia i każda kolejna nieobecność powoduje obowiązek zaliczenia podczas dyżuru tematyki opuszczonych zajęć!
W przypadku absencji przekraczającej 50%– zaliczenie przedmiotu
będzie uzależnione od decyzji odpowiedniego Dziekana.
10. Czas i miejsce zajęć: każdy czwartek:
godz. 8:00-9:30, sala 201 WPiSM
Treści kształcenia:
1.Wymagania wstępne: Studenci powinni wykazywać się wiedzą z zakresu podstawowych elementów prawoznawstwa oraz wcześniej zrealizowanych przedmiotów specjalizacyjnych: Public Relations i marketing medialny.
2. Cele dydaktyczne (efekty uczenia się): Studenci:
– definiują pojęcia takie jak np.: lobbing, sponsoring, mecenat, rejestr
lobbystów, wysłuchanie publiczne, Public affairs, Advocacy, cyberlobbing etc.
– znają różnorodne podejścia definicyjne do istoty lobbingu i sponsoringu: prawne (legalne
definicje ustawodawstwa wybranych państw świata) oraz pozaprawne (socjologiczne, politologiczne, ekonomiczne etc.),
– poprawnie interpretują polskie uregulowania ustawowe dotyczące lobbingu i sponsoringu,
– charakteryzują etapy kształtowania się zjawisk lobbingu i sponsoringu,
– wykazują specyfikę lobbingu i sponsoringu w Unii Europejskiej,
– wymieniają podmioty działalności lobbingowej i sponsoringowej,
– charakteryzują specyfikę poszczególnych grup nacisku i grup docelowych,
– potrafią stworzyć własny projekt lobbingowy i analizować studium przypadku,
– wykazują rolę mediów i PR w działalności lobbingowej i sponsoringowej.
3. Metody dydaktyczne: Dyskusja, praca pod kierunkiem, prezentacja multimedialna,
elementy wykładu, praca z tekstem/dokumentami źródłowymi, tzw. „burza mózgów”
4. Tematyka zajęć: Panel I (Zagadnienia wprowadzające i podstawa prawna)
1. Kwestie organizacyjne. Pojęcie lobbingu oraz sponsoringu. Różnorodność definicji- aspekt teoretyczny i prawnoporównawczy.
2. Geneza, proces kształtowania się i typologia instytucji lobbingu oraz sponsoringu.
3. Regulacja prawna lobbingu w Polsce. Analiza tekstu Ustawy o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa z 7 lipca 2005 r.
4. Regulacja prawna sponsoringu w Polsce. Analiza tekstu Ustawy o radiofonii i telewizji z 29 grudnia 1992 r. i Rozporządzenia Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z 6 lipca 2000 r.
Panel II (Podmioty lobbingu i sponsoringu)
5.Podmioty działalności lobbingowej: lobbysta, zleceniodawca, adresat.
6.Podmioty uczestniczące w sponsoringu: podmiot sponsorujący, podmiot sponsorowany, podmioty pośredniczące w kreowaniu prawnych stosunków sponsoringu, uczestnictwo osób trzecich.
Panel III (Uczestnictwo w procesie lobbingowym)
7. Lobbing wobec polskich organów centralnych i administracji samorządowej;
etyka w lobbingu (możliwy referat/prezentacja)
8. Lobbing i grupy nacisku w Unii Europejskiej (możliwy referat/prezentacja)

    9. Strategia, cele i metody stosowania lobbingu (możliwy referat/prezentacja)
    10.  Znaczenie, praktyczne wykorzystanie i
    umowy w sponsoringu– jak pomagając innym, promować siebie? (możliwy referat/prezentacja)
    Panel IV (Lobbing, sponsoring a media i  Public Relations)
    11. Lobbing a Public
    Relations
    (referat/prezentacja)
    12. Rola mediów (prasy, radia i telewizji) w działalności lobbingowej
    i sponsoringowej. Serwisy informacyjne a lobbing. (referat/prezentacja)
    13.Projekt lobbingowy „od kuchni”- studium przypadków i aspekty
    praktyczne ze szczególnym uwzględnieniem celów, grup docelowych, konkretnych
    działań, metod i strategii (referat/prezentacja)
    14. Lobbing i sponsoring w Internecie. (referat/prezentacja)
    Kolokwium końcowe (ok. 45 minut);
    15. Podsumowanie przedmiotu i kolokwiów→ wystawienie ocen końcowych
5. Zalecana literatura: 1. Barańska M., Sponsoring telewizyjny: teoria i praktyka, Poznań 2008.
2. Clamen M., Lobbing i jego sekrety, Warszawa 2005.
3. Datko M., Sponsoring: klucz nowoczesnego marketingu, Warszawa 2012.
4. Jasiecki K. Kurczewska U., Molęda-Zdziech M., Lobbing: sztuka
skutecznego wywierania wpływu
, Kraków 2006.
5. Kuczma P., Lobbing w Polsce, Toruń 2010.
6. Kurczewska U., Lobbing i grupy interesu w Unii Europejskiej, Warszawa 2011.
7. Mika I., Sponsorowanie w radiu i telewizji, Kraków 2006.
8. Sekutowicz K., Sponsoring, Warszawa 2001
9. Stecki L., Sponsoring, Toruń 2000.
10. Wiszowaty M., Regulacja prawna lobbingu na świecie, Warszawa 2008.
6. Literatura uzupełniająca: 1. Chodubski A., Istota lobbingu jako instytucji życia kulturowego, (w:) Różnorodność przemian
społecznych, politycznych i kulturowych we współczesnym świecie
, Gdańsk 2007.
2. Gasparski W., Decyzje i etyka w lobbingu i biznesie, Warszawa 2003.
3. Grupy interesu i lobbing: polskie doświadczenia w unijnym kontekście, pod red. K.
Jasieckiego, Warszawa 2011.
4. Machelski Z., Rubisz L. (red.), Grupy interesu. Teorie i działanie, Toruń 2003.
5. Wiszowaty M., Ustawa o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa [w:]
“Przegląd Sejmowy” nr 5(76), Warszawa 2006.
7. Akty prawne: 1. Ustawa o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa z 7 lipca 2005 r. (Dz.U.
z 2005 r. Nr 169, poz. 1414 z późniejszymi zmianami).
2. Ustawa o radiofonii i telewizji z 29 grudnia 1992 r. (Dz.U. 1993 nr 7 poz. 34
z późn. zm.).
3. Rozporządzenie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z 6 lipca 2000 r. (Dz. U. 00.65.785).
4. Regulaminy Sejmu i Senatu RP.
5. Regulamin wewnętrzny Parlamentu Europejskiego + odpowiednie aneksy.
6. Komunikat Komisji Europejskiej z 2 grudnia 1992r., Otwarty i strukturalny dialog między Komisją a specjalnymi grupami interesu.

Dodaj komentarz